VoPIP prectete si clanek

Máte nějaký problém, hledáte něco atd....
Ale taky vše co se týká internetu/intranetu

Moderátor: tom

Odpovědět
jenik789
Site Admin
Příspěvky: 3087
Registrován: pon říj 31, 2005 2:16 pm
Bydliště: Zdiby
Kontaktovat uživatele:

VoPIP prectete si clanek

Příspěvek: # 4342Příspěvek jenik789
čtv kvě 17, 2007 9:57 am

prevzato z http://www.zive.cz/h/Uzivatel/AR.asp?ARI=134975
Zorientujte se na trhu české IP telefonie
17. 05. 2007, časopis Connect!, Lukáš Honek formát pro tisk
Přemýšlíte o využití nabídky některého z VoIP operátorů pro domácnost nebo firmu? Pokud ano, určitě se vám bude hodit následující velký přehled našeho trhu. Současně přikládáme několik základních informací a rad ohledně telefonování přes internet.
» Kapitoly článku
1. Místo počítače telefon
2. Jak vybrat toho pravého?
Další kapitola »

VoIP (Voice over IP), jakožto důstojný nástupce původních hlasových přenosů, je uživatelům k dispozici už řádku let. Od počátků si získával příznivce v řadách odborníků ve firmách i mezi domácími nadšenci, kteří chtěli šetřit, být nezávislí a současně využívat moderních technologií.

Trh si aktuálně u nás rozděluje více než 30 operátorů. Ti samozřejmě nemohou spoléhat pouze na úzkou skupinu zákazníků a leží jim na bedrech nelehký úkol – přesvědčit ostatní, že právě ta jejich IP telefonie je kvalitní, spolehlivá, levná a technicky nenáročná.

Náš monitor trhu zachycuje právě tuzemské firmy, které poskytují VoIP jako službu schopnou plně nahradit pevnou linku. Jsou tomu kompletně přizpůsobeny úrovní služeb, například i s důrazem na co nejsnazší přechod k VoIP, jednoduchost obsluhy, garanci služby nebo podporu zákazníka.

Marně budete hledat v přehledu Skype, pro který je typická mezinárodní působnost a uzavřený komunikační protokol. Dokud nenabídne veřejná česká telefonní čísla, zůstane, i přes svou oblibu a přínos pro rozšíření povědomí o IP telefonii, stranou. Nikoli stranou velmi početné skupiny uživatelů, kterým daný stav vyhovuje, ale pouze stranou tohoto přehledu, protože nesplňuje výše uvedený požadavek.


Místo počítače telefon

Pro IP telefonii stačí počítač a příslušný software (soft-phone), nicméně snadno všechny služby z přehledu „přivedete“ i na klasický telefon s veřejným číslem (s čímž je spojen určitý komfort obsluhy pro běžné – nejpočetnější – uživatele). Ten bude buďto z kategorie IP telefonů, jejichž ceny již nejsou přehnané, nebo využijete VoIP bránu, která obstará převod signálu a lze k ní připojit jeden i více klasických telefonů (případně faxu), které již máte doma. Cena VoIP bran začíná okolo 1 000 korun a při vašich začátcích s IP telefonií se nabízí možnost přijmout některou z nabídek výhodných balíčků poskytovatelů, ve kterých je potřebný hardware (ať už brána nebo IP telefon) obsažen, případně rovnou nakonfigurován.

Každý poskytovatel podporuje určitý komunikační protokol, pokud tedy budete vybírat hardware nebo software samostatně, vždy si zjistěte, zda „snese“ danou VoIP službu. Nejrozšířenější protokol je SIP, který je obsažen ve většině zařízení. Kromě protokolu se při hlubším ponoření do problematiky setkáte i s parametrem kodek. Kodeků je celá řada. Liší se požadavky na rychlost linky, kvalitou hovoru atd. Někteří poskytovatelé podporují více kodeků, jiní mají síť vyladěnu přesně na jeden konkrétní kodek.


K drátu věci

Tím se blížíme k jádru, nebo spíše „drátu“ věci. IP telefonie, jak už název vypovídá, využívá pro přenos hovoru datovou síť; v tomto přehledu výhradně internet (IP telefonii lze provozovat samozřejmě i na LAN atd.). Jaké jsou na ni kladeny požadavky? Zapomeneme-li na prehistorické vytáčené připojení, snad každá dnes prodávaná služba připojení k internetu má dostatečnou rychlost (>128/128 kbps). Pro hlas ale rychlost není zdaleka to nejdůležitější. Existují například kodeky pracující s potřebnou šířkou pásma pod 32 kbps, takže můžete vidět, že pro komfortní přenos hlasu není třeba mnoho. Extrémně důležitá je ale kvalita připojení – nízké zpoždění paketů, stálost odezvy i při zatížení linky, malá ztrátovost paketů a další.

Uvedené technické záležitosti mohou vzbudit strach, ale v přehledu najdete firmy, které nabízí zkušební provoz, takže si sami ověříte, jak bude provoz fungovat ve vašich podmínkách. I pokud se rozhodnete vyzkoušet rovnou placenou službu, nevyjde vás to nijak draho. Zjednodušeně: Platí, že ADSL a kabelový internet mají dostatečnou kvalitu pro VoIP, bezdrátové komunitní Wi-Fi sítě jsou na tom podstatně hůře. Kladnou roli hraje případná přítomnost QoS (Quality of Service) jak ve vaší sítí, tak v síti poskytovatele konektivity. QoS je schopna upřednostňovat hlasová data před ostatními, což zpřístupní VoIP i na méně kvalitních připojeních.

Za povšimnutí rozhodně stojí i takové služby, které kombinují přístup na internet s VoIP. Tedy, že oboje zajistí jeden dodavatel, který tak má ideální podmínky pro dodržení kvality služby. Za větší jistotu ale zaplatíme určitou svázaností.


Proč vlastně VoIP?

Uvedli jsme údaje, které mnohým radost neudělaly – obzvláště, pokud nemají rádi změny, nebo chtějí o výhodách VoIP přesvědčit někoho konzervativního. Je tedy na čase si položit zásadní otázku. Proč si vlastně nechat zrušit, nebo přestat používat pevnou linku a přejít na telefonování přes internet? Hlavním důvodem je úspora, potom dlouho nic a nakonec najdeme i nějaké technické výhody (ty ale souvisí spíše s podnikovým využitím).

Pokud začnete volat přes VoIP, například za hranice naší vlasti, snížíte náklady, v porovnání se současnou telekomunikační konkurencí, dvakrát, mnohdy i vícekrát. A nejenom pro hovory do zahraničí.

Pravděpodobně největší přínos VoIP v domácnostech nastane tehdy, když je k dispozici kvalitní připojení k internetu za rozumnou cenu. V tu chvíli je VoIP jasnou volbou, která dovolí zrušit pevnou telefonní linku a šetřit za volání (případně i za paušál). Jak na tom ale budou ti, kteří musí platit „telefonní daň“ za linku, kterou využívají jen pro přístup na internet? I těm se vyplatí VoIP, obzvláště, když platí nejnižší možný tarif obtěžkaný sestavovacím poplatkem.

Jak vybrat toho pravého?

Už víme, co přibližně můžeme od VoIP očekávat, teď ještě jak vybrat toho nejvýhodnějšího operátora. Rozhodování je podobné, jako u klasického či mobilního operátora. Některé odlišnosti však najdeme. I u VoIP fungují časové tarify pro špičku od 7:00 do 19:00 hodin (silný provoz) a mimo špičku od 19:00 do 7:00 hodin. Existují ovšem paušály, které nabízejí volání na pevné linky zdarma, takže časové zóny vás nebudou trápit.

Podstatným závažím na vahách by měl být způsob tarifikace, který vyjadřuje, jaká je minimální cena hovoru a po jaké době se účtuje. Čím menší čísla jsou uvedena, tím lépe. Za ideální tarifikaci považujeme 1+1, kdy se hovor účtuje po vteřinách. Oproti tomu 120+60 znamená, že nejnižší cena hovoru je rovna dvěma minutám, dále se pak účtuje po minutě.

Během sbírání dat jsme se mimo jiné dozvěděli, že 70 % hovorů končí do dvou minut. U těchto krátkých hovorů se například velmi pozitivně projeví tarifikace typu 1+1 ve srovnání s účtováním po dvou minutách, které může mít v běžném provozu až 40% negativní dopad na cenu oproti tarifikaci po jedné sekundě.

Další položkou při pořizování tarifu je aktivační poplatek (např. včetně přidělení veřejného čísla) a měsíční paušál, známý též z klasického telefonování. Společné pro všechny VoIP operátory jsou bezplatné hovory ve vlastní síti. Ani zde však mnohdy volání zdarma nekončí. VoIP operátoři mezi sebou uzavírají peeringové smlouvy, které umožňují volat zdarma i mezi více sítěmi.


Firma kontra domácnost

Výběr VoIP operátora pro konkrétní cílové skupiny je radikálně odlišný. Náš průzkum trhu zohledňuje jak nabídky pro domácnosti, tak pro malé a střední firmy. V případě výběru správného poskytovatele a tarifu pro domácnost je situace snadná – mnoho služeb si lze vyzkoušet zdarma, následně je možné využít službu bez paušálu, a pokud telefonujete více, vyplatí se využít například některý z paušálů. Přechod k jinému poskytovateli je otázkou „chvilky“, což vám, jako zákazníkovi, dává do ruky absolutní volnost výběru.

Z hlediska firemního zákazníka vězte, že většina námi oslovených providerů přistupuje k takovým zájemcům individuálně a s relativně pružnou cenovou politikou. Jednoznačně se tedy vyplatí s podrobným popisem společnosti (počet pracovníků apod.), telekomunikačního provozu a v neposlední řadě i se svými požadavky, oslovit hned několik operátorů najednou. Jistě sami vyberou ze své nabídky nejvhodnější tarif a možná nabídnou i další slevy či jiné výhody přesně v duchu hesla: „Nás zákazník, náš pán.“

I když jsme uvedli, že cena je hlavním důvodem pro IP telefonii, nemělo by platit, že bude jediným určujícím parametrem výběru. Kvalita a garance telefonické dostupnosti má vyšší cenu, než halířové rozdíly v tarifikaci.
http://www.zive.cz/files/obrazky/2007/0 ... d_voip.png


Jeník - Jan Česnek
Admin portálu Zdiby ON-LINE http://www.zdiby.cz

Člen Kaštánek Zdiby Z.S. a ZdibyNet, z.s.
Nebojím se říct nebo napsat co si myslím.

Koalice na obdobi 2014÷2018.

kango
Příspěvky: 1193
Registrován: úte úno 07, 2006 2:29 pm
Bydliště: Polní 164, Zdiby - Holosmetky
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek: # 4343Příspěvek kango
čtv kvě 17, 2007 1:08 pm

:)
Naposledy upravil(a) kango dne čtv úno 20, 2014 11:58 pm, celkem upraveno 1 x.

Merlin
Příspěvky: 98
Registrován: ned bře 05, 2006 9:14 pm

Příspěvek: # 4344Příspěvek Merlin
čtv kvě 17, 2007 1:15 pm

I ja bych pridal jeden odkaz - http://www.telefonujeme.cz/ toto forum se problematice VoIP venuje opravdu do hloubky a spousta lidi poradi a pripadne odradi od nekterych operatoru :-)

tom
Příspěvky: 491
Registrován: úte lis 08, 2005 5:27 pm

Pro zájemce o VoIP

Příspěvek: # 4346Příspěvek tom
čtv kvě 17, 2007 1:57 pm

Pro zájemce o VoIP:

Doporučuji rozhodně VoIP vyzkoušet před jakýmkoliv smluvním závazkem u VoIP operátorů a to přesně na té infrastruktuře, kde ho pak chcete používat.
Možná vlastně doporučuji pouze VoIP bez závazků, protože kvalita připojení má opravdu zásadní vliv a např. u WiFi sítí se může měnit ze dne na den v závislosti na zarušení použitého frekvenčního pásma.

Tom

Odpovědět