OŘ PČR Praha - venkov informuje

Vše co se týká naší OP
Odpovědět
jenik789
Site Admin
Příspěvky: 3047
Registrován: pon říj 31, 2005 2:16 pm
Bydliště: Zdiby
Kontaktovat uživatele:

OŘ PČR Praha - venkov informuje

Příspěvek: # 6814Příspěvek jenik789
úte úno 02, 2010 8:27 am

Dobrý řidič je na jízdu v zimě dobře připraven a svoji jízdu přizpůsobí dané situaci

Zima v těchto dnech opravdu kraluje v plné své síle. Množství sněhu zavalilo celou republiku a problémy nastávají snad ve všech oblastech. To, co se dotýká zřejmě velké části obyvatel, a troufám si říct nás všech je doprava. Nemusíme být přitom jenom řidiči motorových vozidel. Hromadná doprava má velké problémy s přívalem sněhu a mnohdy autobusy, tramvaje a vlaky nabírají velké zpoždění. Stejně tak je složitá situace pro další účastníky silničního provozu, kterými jsou chodci. Těmi se v těchto dnech nedobrovolně stali i mnozí řidiči, jejichž vozidla zůstala zaparkovaná pod hromadami sněhu. Chodníky a komunikace plné sněhu,ve kterém se pohybuje jen s velkými obtížemi, spěch a nervozita jsou pak společnými faktory hrající velkou roli při dopravních nehodách a haváriích.

Jen za čtyřiadvacet hodin od pátku 8. ledna sedmi hodin ráno do soboty 9. ledna
2010 došlo na celém území Prahy venkov ke čtyřiceti dopravním nehodám a haváriím. V důsledku velkého množství sněhu byly i některé komunikace uzavřeny do doby než budou upraveny.
K mnohým haváriím – tzn.že nejde o střet s jiným vozidlem – nemuselo vůbec dojít. Snad se ani nechce věřit, že i přes sněhovou kalamitu vyjedou řidiči s vozidlem, které není v dobrém technickém stavu a nemá zimní pneumatiky. Ani upravené komunikace nezabrání bezpečnému průjezdu. Vždy musí řidiči svou jízdu přizpůsobit stavu a povaze vozovky a jet velmi opatrně. Rychlá a nebezpečná jízda mnohdy končí nešťastně. Řidiči a všichni účastníci silničního provozu si musí uvědomit, že svým chováním ovlivňují bezpečnost silničního provozu. Řidiči, kteří uvíznou v koloně, zapadnou ve sněhu apod. a zdrží se pak mají pocit, že vše doženou hazardní a rychlou jízdou. Mnohdy do cíle nedorazí a mnohdy zaviní, že do cíle nedorazí ani ti, kteří jezdí opatrně a bezpečně. Myslete na ně pokaždé, když za volant usednete.

Jistě většina řidičů již před zimním obdobím zkontrolovala svá vozidla a doplnili výbavu o zimní doplňky. Možná někteří tajně doufali, že žádná zima nebude a proto vše nechali na poslední chvíli. Jsou určitě i takoví, kteří vládu zimy nechtějí vůbec respektovat. Všichni však spadají do stejné rizikové skupiny. Ti dobře připraveni se stávají důsledkem nezodpovědnosti těch nezodpovědných oběťmi mnohdy tragických dopravních nehod. Policisté Okresního ředitelství Praha - venkov proto znovu upozorňují a žádají řidiče, aby vždy svá vozidla dobře před jízdou nejen zkontrolovali, ale také vždy doplnili to, co jim v zimní výbavě chybí.

Zde je několik rad pro řidiče :

Při nepříznivých povětrnostních podmínkách doporučujeme řidičům, aby si předem zjistili, zda trasa jejich jízdy je průjezdná a vozovka sjízdná, aby neuvízli. Sledujete dopravní zpravodajství zejména na rozhlasových stanicích, které jsou aktualizované. Před jízdou je třeba si zkontrolovat vybavení svého vozidla a případně doplnit vše potřebné pro provoz v náročných povětrnostních podmínkách.




Řidiči by především neměli zapomenout:
- přezout všechna kola na zimní pneumatiky
- mít alespoň polovinu nádrže
- při jízdě do hor se vybavit sněžnými řetězy

Základní doporučené vybavení pro zimní období zahrnuje:
- zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech
- nemrznoucí směs v autě - chladící kapalina a směs do odstřikovačů
- škrabka na led
- rozmrazovač zámků, který je potřeba nosit s sebou a nenechávat v autě

Při cestě do hor se hodí vlečné lano:
- sněhové řetězy
- smetáček na sníh a lopatka
- baterky
- pro případ nouze je vhodné mít v autě připravenou i minimální zásobu pití a potravin

Do povinné výbavy každého vozu:
- pak patří auto-lékárnička
- výstražný trojúhelník
- náhradní žárovky vnějšího osvětlení a signalizace
- pojistky, náhradní kolo, příruční zvedák a klíč na matice
- Vedle toho se ještě doporučuje hasící přístroj, reflexní vesta, tažné
lano,startovací kabely, nářadí na odstranění jednoduchých závad.

Během nepříznivých povětrnostních podmínek je nezbytné řídit automobil maximálně opatrně a přizpůsobit i rychlost jízdy. Větrné poryvy mohou auto učinit neovladatelné a hrozí také zvýšené nebezpečí střetu s překážkou na silnici. Dále doporučujeme neparkovat auta pod stromy v blízkosti něčeho, co hrozí zřícením, pozor také na vysoké sloupy.

V této souvislosti znovu připomínáme, že podle silničního zákona v okamžiku, kdy kvůli hustotě provozu na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru dojde ke vzniku kolony stojících vozidel, jsou řidiči povinni vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně 3m, pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy (policejních vozidel, vozidel požární ochrany a záchranné služby).

Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o třech a více jízdních pruzích pak musí řidič snížit vzájemný boční odstup v levém a středním jízdním pruhu nebo na středních jízdních pruzích. Při vytváření průjezdného jízdního pruhu mohou řidiči vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy zakázán. Dodržování tohoto pravidla je pro policisty a záchranáře jedoucí k nehodě nesmírně důležité, neboť roli hraje každá vteřina a jakékoliv zdržení může být osudné.

Ranní a večerní mlhy jsou častou příčinou dopravních nehod. Mnohdy jde jen o lehké ťuknutí, ale i to je zcela zbytečné. Na vině vlastně není ani tak mlha jako nepozornost řidičů a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Stejně tak častou příčinou dopravních nehod, a to zejména ve městech a na přechodech, je mokrá vozovka. Přesto, že většina řidičů a chodců dobře ví, že brzdit na mokrém povrchu je těžší a hlavně brzdná dráha je delší, nechovají se podle toho.
- Chodci často vbíhají do silnice na poslední chvíli a mnohdy na červenou.
- Chodci jsou rovněž v mnoha případech velmi špatně osvětleni a nejsou při
krajnicích vozidel a na přechodech vidět. Právě proto by měli řidiči zvýšit svoji
pozornost za volantem


Policisté a pracovníci preventivně informační skupiny Okresního ředitelství Praha – venkov přejí všem účastníkům silničního provozu bezpečné dny na silnicích. Nezapomeňte, že jsme všichni účastníci silničního provozu a mnohé situace můžeme nejen ovlivnit, ale především jim můžeme zabránit – svou ohleduplností a předvídavostí.


Přehled nehodovosti za rok 2009
na Územním odboru Praha venkov – VÝCHOD


Počet dopravních nehod 2009 707 - 967
Při dopravních nehodách usmrceno 3 - 10
Při dopravních nehodách těžce
a lehce zraněno 255 - 53

K markantnímu snížení dopravních nehod v porovnání s rokem 2008 došlo hlavně z důvodů platnosti novely z.č.361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích, od 1.1.2009 (z.č.274/2008 Sb., §47

Největší počet dopravních nehod ve dnech:
- V pondělí v čase od 8.00 – 10.00 a 14.00 – 16.00
- Ve středu v čase od 14.00 – 18.00
-
Dopravní nehody pod vlivem alkoholu:
- 71 viníků dopravních nehod pod vlivem alkoholu či drog
- Je to pokles o -6 osob v porovnání s rokem 2008

Nejvíce viníků pod vlivem alkoholu:
- V neděli, sobotu a úterý

Z hlediska příčin dopravních nehod:
- Způsob jízdy
- Rychlost
- Přednost
- předjíždění




Na úseku komunikačního inženýrství byla v rámci územní působnosti DI Územního odboru Praha venkov – VÝCHOD:
- v roce 2008 bylo DI oznámeno 30 komunikačních závad
- v roce 2009 bylo DI oznámeno 47 komunikačních závad

Nejrizikovější nehodová místa:

Silnice č.I/9 v k.o. Líbeznice /křižovatka se silnicí č. II/244 a č.III/0085
-křižovatka je dostatečně přehledná a značená, ale je zde velmi silný provoz a to zejména v ranních a odpoledních hodách
7 nehod 10 zraněných osob
Silnice č. I/10 v k.o. Zápy (cca 11.km) ve směru od Prahy na Mladou Boleslav
- k nehodám dochází zejména za deště nebo sněžení. V úseku je snížená rychlost na 80km/h 13 nehod 2 zraněné osoby

Dopravně bezpečnostní akce:

- V roce 2009 byly na Územním odboru Praha venkov – JIH uskutečněny více než dvě desítky dopravně bezpečnostních akcí
- a v rámci celorepublikových a krajských akcí jich bylo uskutečněno sedmadvacet.

Přestupky v dopravě 2009
- bylo zjištěno 2 346 přestupků v dopravě z toho
- 191 překročením povolené rychlosti
- 32 nedání přednosti
- 30 nesprávné předjíždění
- 155 způsob jízdy


Stejně jako v loňském roce i letos se policisté a zejména dopravní policisté Územního odboru Praha venkov – VÝCHOD zaměří na bezpečnost a plynulost v silničním provozu na celém svém území. I nadále po celý rok proběhnou desítky dopravně bezpečnostních akcí, které mají jednotný cíl – působit preventivně na všechny účastníky silničního provozu tak, aby se počet dopravních nehod, havárií, jízdou pod vlivem alkoholu a jiné návykové látky, jízdou bez řidičského oprávnění, rychlou a nebezpečnou jízdou co nejvíce podařil snížit.

Policisté však nedokážou těmto nebezpečným faktorům zabránit pokud sami řidiči a všichni účastníci silničního provozu nebudou dodržovat pravidla silničního provozu, nebudou ohleduplní.

Přejeme všem bezpečnou jízdu a šťastný návrat po celý rok 2010.


nprap. Štěpánka Zatloukalová
tisková mluvčí
OŘ PČR Praha - venkov


Jeník - Jan Česnek
Admin portálu Zdiby ON-LINE http://www.zdiby.cz

Člen Kaštánek Zdiby Z.S. a ZdibyNet, z.s.
Nebojím se říct nebo napsat co si myslím.

Koalice na obdobi 2014÷2018.

Odpovědět